Review Garmin Zumo 390LM
Ook deze keer was Garmin zo vriendelijk om ons de nieuwe Zumo op te sturen zo dat we die even konden testen.
Eerste indruk eigenlijk is mijn eerste indruk van dit toestel wat lijkt die erg veel op de vorige, qua uiterlijk is het exact het zelfde en de rest eigenlijk ook. Daar is natuurlijk niks mis mee. De veranderingen zitten in de software enkele vernieuwingen zijn:- Curvy Roads optie
- TPMS banden spanning optie, hier voor moet wel een bandenspanningssensor gekocht worden a € 50,-
Curvy Roads Dit klinkt heel indrukwekkend dit is toch wat wij als motorrijders willen, die heupen moeten toch niet vastroesten op een lang stuk rechte weg.
Hier komt ook meteen het eerste struikelblokje, dit moet je dus instellen in het menu zelf had ik dit liever gezien als je ergens naar toe navigeert dat die om de berekenmodus vraag. Dit is wel op te lossen om dat je verschillende profielen in kan stellen maar het blijft omslachtig.
Nu dan de echte test zijn de bochtige wegen echt zo bochtige als ze zeggen, om dit te kijken navigeer ik vanuit Etten-Leur naar Valkenburg centrum een mooi stukje daar moeten toch wel wat bochten liggen.
Snellere tijd: 136km, 1uur en 37Min
Kortere afstand: 144km, 2uur en 18Min
Bochtige wegen: 154km. 2Uur en 11Min
Het eerste wat mij opvalt dat kortere afstand eigenlijk helemaal niet zo kort is beetje raar. De Bochtige wegen ziet er naar mij ogen niet zo heel bochtig uit op kaart. Eigenlijk is die gewoon bijna het zelfde als de snellere tijd, er wordt ook nog veel snelweg gepakt beetje zonde. Zelf zijn we 2 weken geleden ook vanuit Etten-Leur naar omgeving Valkenburg gereden dus weet uit ervaring dat er meer bochten in de omgeving van de route liggen dan de Garmin aangeeft.
Al denk ik niet dat de meeste motorrijders hier veel problemen me zullen hebben, omdat toch meestal vooraf een route wordt gemaakt en gebruik je de optie niet.
TPMS Dit is het systeem om via Bluetooth je bandenspanning te controleren en in de gaten te houden. Helaas heeft Garmin hiervoor geen setje mee gestuurd dus kunnen we het niet testen. Het is ook erg prijzig, € 50 per sensor. Of het nu echt meer waarden heeft is de vraag. Misschien heeft Garmin hier nog andere toekomst plannen voor of wordt het goedkoper maar voor nu lekker links laten liggen.
Installatie Dit gaat heel makkelijk via een paar vragen op het scherm ook worden er genoeg beugels en kabels mee geleverd om het goed op de motor te bevestigen. Zelfs wordt er een zuignap mee geleverd om hem in de auto gebruiken mocht je dit willen.
De installatie op de pc is gewoon plug en play, (Bij mij in ieder geval, bij computers kan het nog wel eens wat fout gaan). Verder werkt het via Basecamp zo als alle Garmin motor navigatie, hier ga ik dus ook niet verder op in.
Scherm en spraak Scherm is duidelijk, grote knopen en overzichtelijk. Als je aan het rijden ben blijft er genoeg in beeld maar ook niet te veel om het onduidelijk te maken, dit kan je ook nog naar wens instellen. Handig is dat die ook weet hoe hardt je op bepaalde wegen mag, kan toch wel wat beukringen schelen, dit staat klein naar de actuele snelheid.
Gesproken aanwijzingen zijn duidelijk soms iets te veel informatie, maar dat kan ook aan mij liggen. Natuurlijk is hier wel voor een oortje voor nodig anders ga je op de motor het nooit horen.
Conclusie Het is een prima werkend apparaat de extra functies zijn leuk maar of je ze echt gaat gebruiken vraag ik mijn af. Heb je al een motornavigatie die nog niet aan vervanging toe is kan je deze rustig links laten liggen, zoek je nog een motornavigatie is dit zeker een aanrader.
Helaas moeten wij hem weer terug sturen binnen kort, als het weer het nog toelaat komt er nog een vervolg op de test dan gaan we hem in de buitenwereld testen.