Eerste ervaringen op de Zero DS

Eerste ervaringen op de Zero DS

Mijn eerste ervaring met elektrisch motorrijden

Al wat langer was ik nieuwsgierig hoe het zou zijn om elektrisch te rijden. Eindelijk was het zo ver er stopte een vrachtwagen in de straat met de Zero DS erin; even uitladen, mijn handtekening zetten en ik kon gaan rijden.

Het eerste wat opvalt is geen uitlaat, niet schakelen en geen start knop. Het is een kwestie van de sleutel omdraaien waarna je direct kunt wegrijden. Dit is wel even een omschakeling; iedereen kent het gevoel van je motor starten, de brommende motor, even die uitlaat laten klappen. We blijven toch allemaal kleine kinderen en dit gevoel ontbreekt bij een elektrische motorfiets. Of ik het ook echt mis, daar kom ik later op terug.

De eerste km

Heel voorzichtig draai ik het gas open, niet wetende of de motor aanstaat, hoe snel hij vooruit gaat en of  hij het überhaupt wel doet. (handleidingen lezen is nergens voor nodig). Het is een heel aparte gewaarwording om te rijden   zonder motorgeluiden te horen, het is net alsof je zweeft.

Rijervaring

Ik was al snel gewend aan de motor, maar hetgeen waar ik het meest aan moest wennen is het gebrek aan motorrem. Het schakelen miste ik alleen als ik ging stoppen, daarbij wilde mijn linkervoet nog wel eens een trapbeweging maken. Onder het rijden had ik niet het idee dat ik moest schakelen. Misschien ook omdat je geen geluid hebt en toerenteller.

Ik ben geen doorgewinterde motortester maar de ervaring is voor mij hetzelfde als op een benzinemotor. Je mist alleen het geluid, wat soms ook wel een hele verademing kan zijn. De knallende uitlaat, de motor die je hoort werken als je hem goed in de toeren houdt. Die beleving ontbreekt, maar het rijdt gewoon goed, je kunt nog steeds genieten van de leuke wegen en mooie omgeving.

Verder voelt het aan als een goede degelijke motor. De zithouding is goed, hoewel voor mij aan de hoge kant. Ik kan net met mijn voeten bij de grond, maar heb ook heel kleine beentjes. Maar dit is een persoonlijk ding natuurlijk.

Power

Waar ik het meest bang voor was, was dat de motorfiets minder krachtig zou zijn dan een benzinemotor. Nu rij ik normaal op een Honda CB1000R met 125 pk en  is dat natuurlijk wel wat anders vergelijken bij de 60 pk die de Zero DS kan leveren.

Het is geen beest dat 250 km/h haalt of bij de 80 nog op zijn achterwiel gaat. Maar ik heb vooral op de binnendoor wegen geen moment gehad dat ik power tekort ben gekomen. Vooral niet tussen de 0 en 110. Vooral het optrekken gaat snel, misschien nog wel sneller dan mijn cb1000R. Als je gewoon lekker op je gemak wilt rijden, heb je zeker genoeg power. De topsnelheid volgens de folder is 158 km/u, of hij dat haalt heb ik niet getest want ik wil mijn rijbewijs graag behouden. Maar 130 km/u is geen probleem.

SPORTSTAND!!!!!

Toen ik deze mode had gevonden werd het pas echt leuk. In deze stand is de Zero DS erg prikkelbaar voor de gashendel (geen idee of het ook zo heet bij elektrisch) Ik had meteen een grijns op mijn gezicht. De motor trekt snel op, en rijdt sportief. Ook had ik het idee dat ik helemaal niet zo hard reed aangezien je niks hoort. Het langzaam op gang komen van de ECO stand was weg. Meteen power op dat achterwiel, wel even rustig opbouwen zo dat alle wielen op de grond blijven, en daarna voel je hem wegtrekken. WAT EEN FUN!!!

Accu, actieradius en opladen

Okey tot hier was ik positief, na ongeveer 60 km te hebben gereden. Kwamen we aan bij onze stop. Hier waren geen stopcontacten aanwezig op de parkeerplaats dus even bijladen zat er helaas niet in. Ik heb het ook niet gevraagd, aan het personeel waarschijnlijk had dit wel gemogen.

De accu gaf nog 47 procent aan en nog 67 km bereik, maar mijn eigen berekeningen gaven iets anders aan; ik was namelijk met een volle accu vertrekken en had ongeveer 60 km gereden. De route naar huis was nog 48 km, dus voor de zekerheid toch maar op de eco stand rustig aan gereden totdat ik dichter bij huis was. Eenmaal thuis had ik nog 8 procent op de teller. We hadden ongeveer 110 km gereden.

Dit is in mijn ogen toch te weinig om echt lekker te kunnen toeren. Natuurlijk kan je de motor onder stroom zetten in de pauze. En als je dit met een snellader doet heb je weer genoeg prik om zeker verder te kunnen toeren. Voor mij was het een minpunt van de leuke rit. Heb de laatste kilometers constant op mijn teller gekeken. Rustig aan gereden en eigenlijk in stress gezeten. Denk dat je hier ook wel een weg in kunt vinden, en het ligt ook gedeeltelijk aan mij. Op de motor wil ik gewoon niet mijn benzine / stroommeter in de gaten houden. Ik tank altijd ruim op tijd liever een keer te veel dan te weinig.

Het opladen met de gewone stekker kost je ongeveer 8 uur, dit is redelijk lang natuurlijk.en daar kan je dan rond de 150 km mee rijden.

Looks

Over smaak valt niet te twisten; ieder zijn ding. Het ziet er tenminste nog redelijk uit als een normale motor. Voor mij zal het ook een optie zijn als je de valbeugels, koffer, windscherm en grote bouwlampen als knipperlichten er afhaalt best een optie zijn. Maar ieder zijn smaak, het is allemaal goed afgewerkt. Je hebt zelfs een vak voor wat spullen waar normaal de tank zit.

Looks Zero DS

Conclusie Zero DS

Een goed alternatief voor de traditionele verbrandingsmotor. Of dat je het geluid nu echt mist? Ik denk het niet. Natuurlijk is een knallende uitlaat en brommende motor iets wat bij het motorrijden hoort. Maar het kan gemist worden. Als er een oplossing wordt gevonden voor de actieradius. Door middel van sneller opladen of snelle oplaadpunten. heeft het zeker een toekomst.

Ook zie ik voor woon / werkverkeer het als een goede optie door de lage kosten per kilometer heb je de hogere aanschafkosten er snel uit. En als je hem bij de baas kan opladen scheelt het nog veel meer.

Related Posts