TomTom Rider 450
Toeren met de nieuwe Rider 450
TomTom nodigde mij uit voor een dagje toeren met de nieuwe Rider 450. Daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen, gezien ik heel nieuwsgierig was wat er nieuw was en ik nooit nee zeg tegen een dagje motorrijden.
Eerst kregen we uitleg en extra informatie over wat er nieuw is. Als ik eerlijk mag zijn, vond ik het niet echt grote veranderingen. Er staan nu nog meer routes op, maar zoals je al begrijpt interesseert mij dat niet zo veel. Mijn lijst met routes die ik nog wil rijden van de website is langer, dan de lijst die TomTom aanleverd. Verder zijn er meer nuttige plaatsen bijgekomen zoals hotels, cafés, Musea enz. Dit kan natuurlijk heel handig zijn als je lekker op de bonnefooi aan het toeren bent.
Maar de grootste verandering zit hem in mijn ogen toch in het scherm. Het is een beetje een technisch verhaal, maar door een nieuw soort scherm kunnen ze de gevoeligheid aanpassen door middel van de software instellingen. Nu heb je de keuze of je met zomerhandschoenen of winterhandschoenen rijdt, de gevoeligheid bij de winterhandschoenen is inderdaad heel erg gevoelig. Het werkt nu beter met dikke handschoenen. Met mijn zomer handschoenen of zonder handschoenen vond ik het vorige scherm al gewoon goed en dat is ook zo gebleven.
Het echte werk
Naar de introductie gingen we met heel de groep naar SilverLine om daar onze test motoren op te halen. Ik had gekozen voor de MV Agusta Rivale 800. Dit was tenslotte mijn kans om deze motor te testen. Daar was natuurlijk de TomTom 450 al op gemonteerd, zoals we gewend zijn wordt de TomTom geleverd met montagemateriaal van RamMounts. Wat zoals al vaker op de site beschreven is, gewoon muurvast zit op de motor. Na een kleine uitleg gingen we starten met de tocht.
Eerst even over de MV Agusta
Ik mocht kiezen uit een aantal motoren maar aangezien ik heel graag toch op een MV agusta wilde rijden, was mijn keuze snel gemaakt. Gewoon omdat ik ze er super gaaf uit vind zien en eens wil weten hoe het rijdt. De eerste paar kilometers moest ik toch erg wennen, je zit net wat rechter op dan op mijn eigen honda CB1000R. Maar na een paar kilometer ging het steeds beter. Wat een gave motor is dat, lekker snel en wendbaar. Na de lunch bij Buitenlust (Linkje) mochten we zelf weten hoe we terug gingen, mooi tijd om wat foto’s en filmpjes voor de website te maken en natuurlijk de tomtom aan de tand te voelen. Hier kreeg ik nog wat extra tijd voor, gezien de Agusta er 10km voordat ik weer terug bij Silverline was niks meer wilde doen. Schijnbaar een kwaaltje waar die vaker last van heeft gehad, iets met software/elektronica. Gelukkig was het lekker zonnig en kwam de veegwagen snel, met een lekker flesje koud water.
De TomTom rider 450
Dit was toch de reden van deze rit, op het eerste gezicht is er bijna tot niks veranderd. De behuizing is precies hetzelfde alleen is de metallic afwerking is mat zwart / grijs geworden.
De interface is ook niks veranderd, gelukkig want deze vond ik gewoon goed en duidelijk. Maar was is er dan wel veranderd? In de grote lijnen zijn ze nog aan het voortborduren op de 400. En dat is goed te zien in de 450, uiterlijk en software zijn nagenoeg hetzelfde. Ook qua hardware is er niet echt veel verander wat je als eindgebruiker gaat merken. Op het scherm na, dat verschil merk je wel vooral met dikke handschoenen. Ook schijnt het beter te gaan met regendruppels, dit heb gelukkig niet kunnen testen. (het was stralend weer) Maar volgens de geleerden kunnen ze dat detecteren en de entinsativiteit aanpassen als er regen druppels op zitten.
De grootste verandering zit er in dat er meer nuttige motor plaatsen zijn ingevoerd en meer routes zijn voor geïnstalleerd. Ook hebben ze me beloofd dat ze deze updaten en aanpassen mochten ze door veranderen van kaartmateriaal niet meer gaan kloppen.
Conclusie
De TomTom rider 450 is gewoon een goed navigatiesysteem, maar heeft geen super nieuwe functies ten opzichte van de vorige 2 modellen. Maar heb je geen of een nog oudere motornavigatie is het zeker een aanrader. De adviesprijs is € 399,-