Thuis je motorfiets optimaal beveiligen met een vloeranker?
Als we een motorfiets aanschaffen dan is een van de eerste belangrijke vragen: Hoe voorkom ik dat mijn motor gestolen wordt?
Als we een motorfiets aanschaffen dan is een van de eerste belangrijke vragen: Hoe voorkom ik dat mijn motor gestolen wordt? Diefstalpreventie begint bij een goed slot. In het kort is een goed slot een ART goedgekeurd motorslot. Daarnaast willen we de motorfiets ook veilig stallen. Behalve met een goed afgesloten ruimte verminder je de kans op diefstal aanzienlijk door een goedgekeurd vloeranker te gebruiken.
Let op! Een vloeranker wordt vaak ook een grondanker of muuranker genoemd.
Een vloeranker kiezen
Een goedgekeurd vloeranker kiezen is niet al te moeilijk. Zolang het anker een ART 4 keurmerk heeft is het een geschikt en degelijk product. Je kunt ervan uit gaan dat een dergelijk product zeer moeilijk te kraken is. Daarnaast is het zo dat alle vloerankers die gekeurd zijn door stichting ART altijd het ART 4 keurmerk verkrijgen. Met andere woorden er zijn geen vloerankers die een hogere of lagere gradatie hebben. Je hoeft dus niet op zoek te gaan naar bijvoorbeeld een ART 5 gekeurd vloeranker, want die bestaan gewoonweg niet.
Je kunt een goedgekeurd product herkennen aan het ART logo. Dit moet op het product terug te vinden zijn in de vorm van een sticker of opdruk. Het aantal sterren bepaald de categorie waarin het product valt. Stel het logo geeft 4 sterren aan dan is het ART 4 gekeurd. Het toelatingsnummer kun je rechts van het logo vinden. Dit nummer kun je gebruiken om in de database van stichting ART te verifiëren of het product daadwerkelijk (nog) gekeurd is. Dit verificatie proces is belangrijk, omdat sloten fabrikanten in het verleden misbruik hebben gemaakt van het keurmerk.
Wil je alle goedgekeurde vloerankers zien. Bekijk dan de lijst met goedgekeurde vloerankers van stichting ART. In deze lijst staan twee producten die opvallend zijn:
Pro-tect ART 4 anker
Om te beginnen van de pro-tect ART 4 anker. Dit product is opvallend omdat het voor een zeer lage prijs verkocht wordt. Dit product is door Falko op de Nederlandse markt gebracht. Het anker is bij veel webshops te koop. De prijs ligt tussen de 3 en 4 tientjes.
Bron: stichting art
Vector Compac Blok ART 4 anker
Vector is een welbekend merk binnen de motorwereld. De vector compac blok heeft net als het pro-tect anker het ART 4 keurmerk verkregen. Dit verteld ons dat ze beide de stresstest van stichting ART hebben doorstaan, echter als je het product goed bekijkt dan zie je dat de compac blok geheel van staal is gemaakt. Niet alleen de beugel, maar ook de plaat waarmee het anker wordt vast gezet is gemaakt van dik staal. Het voordeel is dat het geen plastic bescherm kapje heeft dat kapot kan gaan, maar de dik stalen plaat is ook nog eens dikker dan die van alle andere muurankers. Wellicht overbodig, maar nog lijkt hierdoor nog moeilijker om te kraken. De prijs is van dit product is iets hoger en ligt tussen de 60 en 80 euro.
bron: stichting art
Monteren van een vloeranker
De meeste ankers kunnen op de vloer of de muur geplaatst worden. De muur of vloer moet wel degelijk zijn. Zo zal de muur uit baksteen of beton moeten bestaan en een vloer uit beton.
Wil je het anker tegen de muur plaatsen zorg dan dat je de keilbouten in de bakstenen plaatst en niet in de voegen. De voegen zijn meestal zwak. Is de muur van sterk beton dan hoef je hier geen rekening mee te houden.
Wordt het anker op de grond geplaatst. Dan moet deze bestaan uit een degelijke betonnen vloer. Een dun betonvloertje dat met een hamer kapot geslagen kan worden voldoet niet.
Het voordeel van het plaatsen van een anker tegen de muur is dat deze zo geplaatst kan worden dat het kettingslot van de grond af hangt. Deze hangt dan tussen de motorfiets en muur in. Hierdoor is het nog moeilijker om met een betonschaar de ketting door te knippen. De vloer kan dan namelijk niet als ondersteuning gebruikt worden.
Meestal wordt het anker op de vloer geplaatst. De hoofdredenen hiervoor zijn dat de vloer vaker uit beton bestaat en dat er meer vrijheid is om de motor op een gewenste plaats te zetten in de betreffende ruimte.
Positie van het anker in de stallingruimte
Maak een keuze waar het anker geplaatst moet worden. Dit kan tegen de muur of op de grond. Houdt rekening met de indeling van ruimte, de lengte van het kettingslot en overige obstakels. Zorg er in ieder geval voor dat de motor en het kettingslot gemakkelijk met het anker verbonden kan worden. Daarnaast is het belangrijk rekening te houden met waar de motor moet geplaatst wordt. Het is verstandig dit zo in te doen dat de motor altijd gemakkelijk geplaatst en wegnomen kan worden.
Het hierboven geschreven gedeelte kan ook toegepast worden als je geen stallingruimte hebt maar een stallingplek hebt.
Montageinstructies
De plek waar het anker komt is reeds bepaald. Nu is het moment om de montage te gaan doen. Belangrijk is een klopboormachine met een boor die even groot is als de pluggen van de bijgeleverde keilbouten. Als je zelf geen boormachine hebt is het handig deze te lenen van iemand. Je kunt deze ook met de juiste boor voor weinig geld huren bij de lokale bouwmarkt of verhuurbedrijf. De grootte van de boor kun je bepalen door een schuifmaat te gebruiken of om gewoonweg de keilbout mee te nemen naar de bouwmarkt.
Voordat je gaat boren moet je eerst de gaten af tekenen. Dit doe je door het anker op de plek waar deze komt te plaatsen of in sommige gevallen de bijgeleverde mal te gebruiken. Teken met een stift de 4 gaten af. Zorg ervoor dat het anker ondertussen niet verschuift. Boor nu de gaten. Zorg ervoor dat dit netjes gebeurt. Boor precies op de getekende gaten en zo diep als de plug van de keilbout lang is. Neem voor dit onderdeel de tijd.
Plaats nu de pluggen van de keilbouten in de gaten en vervolgens het anker erbovenop. De inbus schroeven worden nu in de pluggen geplaatst en aangedraaid met de (meestal) bijgeleverde inbussleutel. Bij de meeste ankers wordt metalen kogeltjes geleverd. Deze worden in de inbus opening van de schroeven geslagen met een hamer. Zodoende kan het anker niet meer losgeschroefd worden. Heb je een anker met een plastic bescherm kap dan wordt deze nu geplaatst. Deze wordt meestal met 2 bijgeleverde schroeven gemonteerd. Ook worden vaker dopjes voor op deze schroeven meegeleverd. Indien dit het geval is worden deze op de schroeven geplaatst (vastgedrukt). De hierboven beschreven instructies gelden in principe voor alle ankers, alhoewel dit voor sommige ankers ietwat kan afwijken. Lees altijd de instructies die meegeleverd worden door de fabrikant.
De montage van een anker is zeer belangrijk. Niet alleen dat deze dan optimaal geplaatst is waardoor deze moeilijk te kraken is, maar ook voor de verzekering. Heb je een diefstalverzekering en wordt je motor gestolen en is het anker niet goed gemonteerd dan zal de verzekeraar niet uitkeren.
Hieronder vind je een afbeelding van de montage instructies van de pro-tect anker ART4
Tot slot het kettingslot nog?
Tot slot gaan we het nog even hebben over welk slot het beste is om te gebruiken in combinatie met een anker en waar je dergelijke producten het beste kunt kopen. Het is logisch dat een anker an sich niets doet als het niet gebruikt wordt in combinatie met een kettingslot. In sommige gevallen kan echter een beugelslot gebruikt worden, maar dat ter zijde. Het kettingslot moet op zijn minst een ART 4 gekeurd kettingslot zijn. Een slot met dit keurmerk is bedoeld voor motorfietsen. Je kunt echter ook kiezen voor een ART 5 gekeurd kettingslot. Deze zijn robuuster, maar ook zwaarder en lastiger in gebruik. Ze zijn uiteraard nog moeilijker om te kraken. Een dergelijk slot is bedoeld om de duurdere motorfietsen veilig mee te stallen.
Heb je een verzekering dan is het mogelijk de verzekeraar eist dat je een ART 5 gekeurd kettingslot gebruikt. Zo heeft een verzekeraar vaak nog meer eisen. Een voorbeeld daarvan is een ART4 gekeurd anker dat goed gemonteerd is. Lees altijd de polisvoorwaarden goed door of vraag je verzekeraar rechtstreeks wat de beveiligingseisen zijn. Het is belangrijk om de eisen na te leven.
De lengte van een kettingslot bepaal je door de afstand tussen het bevestigingspunt aan je motor en het anker te meten. Reguliere kettingsloten kunnen tot 2 meter geleverd worden. Houdt er wel rekening mee dat deze lengte niet de afstand is die je kunt aanhouden tussen je motor en het anker. Dit is ongeveer de helft. Heb je dus een slot dat 2 meter lang is dan is de reikwijdte ongeveer 1 meter.
Wil je een langere afstand overbruggen dan kun je een kettingslot met een lasso aanschaffen. Deze sloten hebben aan een einde een ring waardoor de ketting heen gehaald kan worden. De reikwijdte van dergelijke sloten is bijna de gehele lengte van het slot. Dergelijke sloten zijn zelfs tot 3 meter verkrijgbaar. Een van zo’n sloten is de pro-tect topaz kettingslot. Zie afbeelding hieronder.
Bron: stichting art
ART gekeurde beveiligingsproducten kunnen in principe overal gekocht worden. Is er een motorzaak in de buurt dan kunt je daar terecht. Zij geven meestal goed advies en weten precies wat je nodig hebt. Vooral als je schijfremslot wil is het gemakkelijk om even een medewerker te laten bepalen welke je het best kan gebruiken. Een schijfremslot moet namelijk ook op de remschijf passen. Dit kan echter ook gemakkelijk zelf vooraf gemeten worden. Zolang de beugel of pen maar door de koelgaten van de remschijf past. Uiteraard kun je ook bij betrouwbare online retailers ART gekeurde producten kopen tegen een zeer scherpe prijs. Als je een slot wil kopen controleer dan wel altijd bij stichting art of het product ook daadwerkelijk gekeurd is. Soms zijn producten vervallen en soms zijn ze helemaal nooit gekeurd geweest. Dit is volgens een verzekeraar je eigen verantwoordelijkheid.