Bochten de baas

Bochten de baas

Les van een eindbaas!

Zondag 14 oktober was het zo ver, mijn eerste training na mijn rijlessen stond gepland. Dat was alweer 10 jaar geleden besefte ik me. Ik heb voor deze training gekozen omdat ik merkte dat in de loop van de jaren mijn bochtenwerk slechter is geworden. En ik een beetje stijf op de motor zat. Wat extra les/training op dit gebied kon dus geen kwaad.

Theorie

Vincent (De Motortrainer) begon eerst, met een bak koffie en een stroopwafel, aan de theorie: waar moet je op letten als je naar je band kijkt en dat er meer is dan alleen profiel op je band. Banden zijn natuurlijk het belangrijkste punt voor grip. Als je band niet goed is, kunnen er rare dingen gebeuren.

Na de theorie was het even snel een rondje rond de motor om te kijken of alles goed was met de banden en meteen door naar het oefenterrein voor het gedeelte voertuigbeheersing en kijktechnieken.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Naar een korte introductie en wat pionnen uitgezet door Vincent, mochten we aan de slag. De slalom was de eerste oefening om te kijken wat ons niveau is. Pfff, dat was lang geleden zeg. Ik denk dat ik voor bijna iedereen spreek, maar dit was niet mijn favoriete onderdeel bij het rijlessen vooral de langzame variant niet.

Na wat goede tips over mijn zitpositie en het niet bewegen op de motor ging het al stukken beter. Elke oefening deden we een paar keer, daarna gingen we door na de volgende. Steeds nieuwe tips en zo bouwde het heel goed op.

Voor mij was het een momentje van oja, zo wendbaar kan een motor dus ook zijn. Nu heb ik een redelijk compacte motor. Maar zelfs op een grote motor lukte het de mede cursisten gewoon om tussen de pionnen te blijven.

Op naar het echte werk

Naar de lunch ging het dan gebeuren, we gingen de weg op met zijn alle om wat we geleerd hadden in praktijk te brengen. Allemaal een oortje in waar Vincent van alles uitlegde over het goed maken van bochten en de ideale lijnen in het verkeer. Maar ook overige dingen zoals het goed rijden in groepsverband bijvoorbeeld.

Sommige stukken deden we wel 3 à 4 keer, telkens in een andere formatie. Zo was het erg persoonlijk en kreeg je alle aandacht. Rotondes, klaverbladen, snelle bochten, korte bochten, s-bochten, positieve en negatieve wegverkanting, alles kwam aan bod.

Conclusie

Voor mij was het heel leerzaam en kan het zeker aanraden. Of je nu net je rijbewijs hebt of al een langere tijd motor rijdt zoals ik. Het is nooit verkeerd om even wat tips te krijgen en bezig te zijn met kijkgedrag, wegligging en andere zaken.

Voor meer informatie en prijzen kijk op de website van De motortrainer

Related Posts