Hoe krijg ik een perfecte route op mijn navigatiesysteem.

Hoe krijg ik een perfecte route op mijn navigatiesysteem.

Route VS Spoor


Steeds vaker krijg ik de vraag: hoe moet ik routes op mijn navigatiesystemen zetten? Of mijn route klopt niet bij een ander navigatie systeem, enz enz. Vandaar dat we dieper in deze materie duiken.


Bomen, bos verhaal

Veel mensen zien door de bomen het bos niet meer en dat is logisch, een paar jaar geleden hadden TomTom en Garmin eigen systemen. GDB- en ITN-bestanden waarschijnlijk waren er nog veel meer. Maar sinds een paar jaar met de komst van GPX bestanden is daar bijna een einde aan gekomen. Let op! Bijna, want oudere navigatiesystemen kunnen daar nog niet goed mee overweg en oudere routes zijn nog niet omgezet. Ook op motorroutes is nog niet alles omgezet naar gpx. Maar we doen ons best om alles om te zetten.


GPX wat is het?

Een algemeen route bestand wat veel informatie kan bevatten. Wat in principe op elk systeem hetzelfde zou moeten zijn en door gelezen kan worden. Mijn ervaring is dat het in praktijk wat minder is en het vooral ligt aan hoe de route is opgebouwd.


Ik snap dat je nu eigenlijk nog niks wijzer bent geworden en wat maakt het nu uit welk bestand het is, je wilt mooie routes rijden zonder gedoe. Klopt, maar je hebt deze basiskennis toch even nodig zodat je de routes goed opslaat en deelt met iedereen.


Veel informatie in 1 bestand

Een GPX bestanden kan zoals hierboven genoemd veel informatie bevatten. Zo kan een GPX bestand meerdere routes bevatten, stopplaatsen en allerlei andere informatie. Basecamp geeft extra informatie over de berekenings instellingen, hier kan zoals je zelf al kan raden TomTom niks mee. Ook kan een GPX bestand stops bevatten of andere punten.


Al deze extra gegevens kunnen zorgen voor problemen als je de route deelt met je vrienden die toevallig een ander systeem hebben of net een andere versie.


Routepunten, Tracks / Spoor en nuttige plaatsen

Dit zijn eigenlijk de 4 hoofdpunten van een route bestand. Hier kom ik al meteen op terug, want spoor en track zijn 2 verschillende benamingen voor hetzelfde. We gaan dit vanaf nu spoor noemen.


Eerst even een korte uitleg over de 3 hoofdpunten in een route bestand.


Routepunten: worden vaak gebruikt om de route uit te zetten dit zijn punten die wat verder uit elkaar liggen en het navigatiesysteem berekend de route door middel van instellingen.
Spoor: Dit zijn heel veel punten die een soort van broodkruimelspoor maakt van jouw route. Deze punten staan heel dicht op elkaar.
Nuttige plaatsen: Dit is gewoon 1 punt op de kaart waar bijvoorbeeld de stop in staat of het hotel.


In deze uitleg houden we het even bij het verschil tussen spoor en route aangezien je hier het meest in fout kan doen.


Wat is het grootste verschil tussen routepunten en een spoor

In hoofdlijnen is het grootste verschil het aantal punten dat gebruikt wordt. Een route heeft vaak veel minder routepunten dan een spoor en het navigatiesysteem berekend de rest door middel van eigen voorkeuren.


Je wilt van punt A naar B en dan door naar C. Wat je over het algemeen doet, is je zet een routepunt op A,B en C. Je programma waar je de route in maakt berekend door middel van jouw instellingen de snelste of kortste route, hierbij wordt rekening gehouden met jouw voorkeuren. Ook kijkt die naar verkeerssituaties, zoals 1 richtings verkeer of opbrekingen. Super handig bij het uitzetten van een route.


Wat een track doet is vrij simpel, die trekt een rechte lijn van punt A naar B en dan door naar C. Kijkt verder helemaal nergens naar en gaat dwars door alles heen. Dit is dus veel lastiger plannen.


Waarom is een spoor toch de beste optie

Voor het plannen en aanpassen van de route is het een drama, te veel punten als je even iets wil verleggen of een route aan het uitzetten bent. Maar voor het rijden is het perfect. Je navigatiesysteem volgt gewoon het lijntje, ongeacht je instellingen. Zo krijg je bijna altijd dezelfde route op verschillende systemen.


Het voordeel is ook dat je niet perse de punten in die volgorde moet rijden. Mis je eens een punt omdat toevallig de weg net iets anders loopt, dan van het kaartmateriaal of wat voor reden dan ook, zal het een stuk beter gaan. De meeste navigatiesystemen pakken hem naderhand weer op.


Je moet een spoor eigenlijk zien als een soort van broodkruimelspoor die je opnieuw volgt.


Aanbevolen werkwijzen

In mijn ogen is 2 bestanden per route het beste, in ieder geval zo doe ik het altijd. Tips zijn natuurlijk welkom en iedereen werkt op zijn eigen manier.


Per route maak ik een bestand met een route en een spoor. Een route kan je heel makkelijk uit zetten en omzetten naar een spoor. Die sla ik op en bewaar ik voor latere aanpassingen of iets.


Tweede bestand haal ik alle informatie weg en sla ik alleen het spoor op, zodat ik alleen de basis informatie overhoudt. Die plaats ik op het navigatiesysteem systeem en gebruik ik om te rijden.


Later kan ik door bestand 1 (route en spoor) aan te passen makkelijk veranderingen aan de route doorvoeren.


Als ik de route deel, deel ik alle 2 de bestanden. Het routebestand omdat je dit makkelijk kan aanpassen om bijvoorbeeld een ander startpunt te kiezen of net een ander cafeetje te stoppen.


Stops en andere extra informatie zet ik los in mijn navigatie of op mijn telefoon. Zodat ik daar nooit mee zit.


Conclusie

Het gebruik van een spoor en dan opgeslagen als GPX bestand zal het voor iedereen hetzelfde moeten uitpakken. 100% perfect heb ik het nog niet gekregen. Maar dit is de beste manier in mijn ogen.


Bewaar altijd wel het routebestand ook dit is handig voor eventuele aanpassingen.


Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Related Posts