5000 km met de TomTom rider 400

5000 km met de TomTom rider 400

Op naar nog meer.

Iets meer dan een jaar geleden kreeg ik een review model van de TomTom rider 400, het nieuwe parade paardje van TomTom, voor op de motor. Met het reviewen vond ik het al een goed werkende navigatie. Waar vorige modellen nog wat te kort kwamen ten opzichten van de Garmin's, heeft TomTom dat met dit model gelijk gesteld. In mijn ogen doen allebei de merken niet meer onder voor elkaar op gebied van hardware.

In deze review gaan we kijken hoe het navigatie systeem werkt na een jaar gebruik en ongeveer 5000km mee te hebben gereden. Dit zijn ook km in de auto daar gebruik ik hem ook gewoon voor, ik denk dat ongeveer 50% auto gebruik is.

Auto

We beginnen met het saaie gedeelte van de review: auto rijden. Ik ben geen fan van auto rijden. Maar soms is het gewoon makkelijker, in de auto is het eigelijk altijd van A naar B navigeren, waar die goed zijn werk doet. Niks op aan te merken, TomTom doet dit al jaren in mijn ogen goed. Ik heb geen auto steun die vind ik namelijk belachelijk duur. Leg hem gewoon ergens in de auto met een USB kabel om hem van stroom te voorzien, dit gaat redelijk.

Motor

Hier gebruik ik hem 90% van de tijd voor vooraf geplande routes te rijden. In het begin vond ik het een beetje omslachtig je moest het sd kaartje er uit halen en zo de routes er op te zetten. Met de updates die kwamen werd dit steeds makkelijker. Inmiddels kan je mydrive.tomtom.com je route inladen en dan als je tomtom verbonden is met internet de route er meteen opkomt. Dit kan je doen via je telefoon (wat ik nog niet heb geprobeerd) of gewoon via de USB kabel met de pc. Dit werkt een stuk makkelijker.

Onderweg vind ik de TomTom erg duidelijk, zelf heb ik helaas nog geen communicatie set, dus ik hoor mijn navigatie niet onder het rijden. Dit heeft me nog nooit echt verkeerd laten rijden. Kaart is duidelijk en geeft op tijd aan waar je naar toe moet. Vind het persoonlijk ook erg handig dat je kan zien hoever het nog is naar het eerste benzine station. Aangezien wij vaak op kleine wegen rijden is het soms wel eens kritiek en kom je niet veel stations tegen.

Geplande routes rijden

Of hij is zelf lerend dat die weet hoelang je ongeveer op het terras zit of hij kan gewoon niet rekenen.

Dit doen we eigelijk nog met basecamp de software van Garmin. Persoonlijk vind ik dit erg fijn werken, maar er zijn veel manieren om routes te maken. Wij rijden vaak met zijn 2en, ik met een TomTom en de ander met Garmin. Wij maken de route altijd eerst als route en zetten het daarna om naar GPX Track. Dit werkt perfect, je zit niet met verschillende manieren van berekenen en de routes zijn bijna exact het zelfde.

Ja bijna soms gaat het dus nog wel eens mis. Waaraan dat ligt, ben ik nog niet achter. Het gaat vaak fout als het een doodlopende weg, zandpad of andere bijzondere situaties. Dan wil de Garmin of de TomTom nog wel eens iets anders bedenken. Wie het dan aan het rechte eind heeft laten we in het midden. Vaak gaat het maar om kleine stukken.

Wel een groot nadeel vind ik dat de TomTom echt niet kan inschatten hoe lang het duurt. Natuurlijk rijden wij, zo als meeste motorrijders, de actuele snelheid. Maar af en toe geeft de TomTom aan dat we er ongeveer 4 uur over zouden doen. En dan doen we er uit eindelijk 4 uur over met een uur terras zitten. Of hij is zelf lerend dat die weet hoelang je ongeveer op het terras zit of hij kan gewoon niet rekenen.

Ander groot nadeel, vind ik, dat die niet automatisch je route opneemt en opslaat. Dit moet je echt aanzetten, wat ik dus nog wel eens vergeet. En je moet het ook weer uitzetten, daarna kan je hem opslaan. Je snapt natuurlijk wel dat dit wel eens vergeten wordt. Ik vind het persoonlijk erg handig dat ik, als ik een nieuwe route heb gereden waar misschien nog foutjes in zaten, ik achteraf de echt gereden wegen kan zien. Dit kan dus met opnemen, maar moet je wel even aan zetten.

Spannende route

Dit is wel iets waar ik dus echt niet over te spreken bent. Heb het een x aantal keer gebruikt. Met het reviewen was ik er al dus niet over te spreken. Toen ging de spannende route door een woonwijk met straatjes van rechts enzo. De laatste keer dat ik het heb gebruikt wilde ik naar Esbeek rijden om daar een ijsje te gaan eten. Ik heb al vaak in die omgeving gereden dus ik weet dat er leuke wegen zijn. Maar stuurde me toch weer veel over N wegen en weinig spanning. Ik denk ook dat het heel lastig is om dit goed in kaart te brengen. Wat is namelijk een leuke weg. Dit verschilt ook per motorrijder. Misschien moet je een profiel in kunnen stellen of op basis van rij historie.

Eigenlijk kan je wel kiezen uit een paar opties qua bochtig en heuvelig maar mijn ervaring is dat je vaak bijna dezelfde route krijgt. Misschien omdat je niet zo veel hoogte verschil hebt in Nederland.

Foutje bedankt

Natuurlijk maken de beste route bouwers foutjes, zo maken wij die ook wel eens natuurlijk. Kleine foutjes lukt nog wel op de TomTom. Maar als je echt een weg afsluiting hebt of grote fout in de route zit, gaat het ook goed mis. Hoe die je dan wilt sturen is een grote verassing. Als je zelf weer op de route komt, pakt die hem op. Maar dus ook niet altijd, ook raak je kwijt waar de route is omdat er eigelijk, in mijn ogen, 2 routes op het scherm komen. De route terug naar hoe het moet zijn. Wat dus vaak langs het stuk is waar je dus net niet langs kan of wilt. En dan is ergens nog het overblijfsel van de route.

1 groot drama is het eigelijk, wat je in mijn ogen het beste kan doen is: stoppen en de route opnieuw inladen. Navigeren naar voorbij het punt waar je niet langs kan en dan de route weer oppakken. Zo doen wij het meestel. Merk dat Garmin in deze gevallen ook moeite heeft.

Conclusie

Zelf heb ik er al veel mooie kilometers mee gereden en ga ik zeker ook nog doen. Er komen nog steeds veel updates van kaart materiaal en software uit. Wat vaak voor nieuwe functies en verbetering van oude functies zorgt. Alle routes die op de website staan kan de Rider 400 hebben, als je het GPX bestand download.

Related Posts