Reisverslag Ardenne 2016

Eindelijk was het zo ver, na een mislukte poging vanwege een dubbele afspraak van mijn kant, ons motorweekend. Dat was het weekend van 15 Juli tot en met 17 Juli.

Spullen pakken en voorbereiding

Natuurlijk was het weekend sneller dan verwacht, nog wat last minute spullen bestellen om de GoPro goed op de motor te krijgen en kettingspray in broekzak formaat. Gelukkig was alles op tijd binnen.

Verder gaan we op pad met een rugzak gevuld met een paar schone onderbroeken, wat kleren om biertjes in te drinken en dat was het. Deze keer moest er ook nog wat elektronica mee om alles vast te leggen voor de website. Denk aan verlengkabel, usb laders, extra accu's, natuurlijk een accupack om onderweg alles weer op te laden. En genoeg opslag om alles vast te leggen in HD. Meer dan 200GB. Ook wat extra rammount steunen op de motor gemonteerd om iets meer variatie te krijgen in de beelden.

Routes maken

Dinsdags voor dat we weg moesten gingen we pas beginnen aan het plannen van de route. Gelukkig hadden we, na een oproep een paar maanden geleden, al een stuk of 10 routes in het gebied binnen gekregen. We hebben er even snel naar hadden gekeken en we hadden al een favoriet. We hadden ook het hotel geboekt in die omgeving. Dus dat moest goed komen. Eigelijk aan routes nooit een gebrek. Al onze routes de we gebruikt hebben zijn gebaseerd op routes van Motor kampeer winkel waar we hier en daar wat kleine aanpassingen aan hebben gedaan of helemaal niet. Nogmaals bedankt voor de mooie routes!

Hotel

Het hotel moest eigelijk aan 2 eisen voldoen: niet te duur en een bar hebben (op loop afstand). Wij kwamen aan bij hotel Le Relais Campagnard.. Duur was het zeker niet 120 euro voor 2 nachten voor 2 personen. Op plaatje stonden motoren, lag in de buurt van de routes en had een bar. BOEKEN MAAR!!!!

Toen we er waren zag het er leuk uit, vriendelijk ontvangst ,niet echt heel luxe of nieuw. Zelfs een beetje oubollig maar ja we zijn mannen en slapen er alleen maar. Kamers waren groot we hadden zelfs een 2-persoonsbed en een los bed. Hoefde dus niet lepeltje lepeltje te gaan liggen.?

De garage voor motors was ook wel ideaal, als ze hem zouden opruimen kunnen er zelf meer dan 2 staan. Nu pasten er 2 motors en rook het er muf. Het was meer een opslag hok van rotzooi. Als we aankwamen rijden, kwamen ze al bijna aanrennen met de sleutel. Super vriendelijk.

Reisverslag Ardenne 2016

Dag 1

10 uur: eerst tijd voor koffie, daarna volgooien om de hoek en op naar Luik. Het eerste gedeelte was voornamelijk snelweg, meters maken noemde we het maar. In Maastricht was het erg druk zelfs file. Maar daar zijn we doorheen geslalomd en nog een tipje van oom agent: volgende keer gevaren lichten aan. Nog even rustig achter om agent aan gereden, toen die afsloeg weer lekker door op actuele snelheid.

Ongeveer om 12 uur waren we in Soumagne waar we de snelweg afgingen en lekker de heupen los gingen gooien. Maar eerst eten natuurlijk. Ergens langs de route hebben we een stokbroodje gepakt, er stond een motor dat wekt meteen een vertrouwd gevoel.

De binnendoor wegen werden al wat leuker, mooie uitzichten over de heuvelachtige landschappen. Hier kwamen we toch voor het lekker bochten rijden. Er gebeurde ook nog wat bizars. Weet niet wat er op zijn helm zat, maar een soort van roofvogel probeerde mijn motormaatje aan te vallen. Ik heb het op camera staan maar is net te ver om echt goed te zien. Gelukkig is alles goed gegaan hij heeft dit eigelijk altijd wel. Al is het meestal met duiven.

Reisverslag Ardenne 2016
16:00 uur waren we bij het hotel mooi volgens planning. Inchecken was zo gebeurt, snel naar de kamer even de benen strekken en motorpak uit. Ongeveer een halfuurtje want we hadden nog een kleine route gepland, van ongeveer 2 uur dus dat kon mooi.

De route zag er op de kaart leuk uit, lekker bochtjes draaien. Maar het pakte toch even wat anders uit. Al snel kwamen we op onverharde wegen. Geen probleem natuurlijk dit kan gewoon, maar het werd steeds erger. En aangezien we op een CB1000R rijden en die daar niet precies voor gemaakt zijn. Was het toch best even sturen en stunten. Ik denk dat de route zeker voor 20 a 30 procent onverhard was en dwars door het bos. Wel heel mooi om te zien zo de natuur, maar volende keer toch gewoon op de mountainbike. Gelukkig we hebben alles heel gehouden en weer een ervaring rijker. Als je het niet erg vind wat zandpadden, is het zeker een aanrader.

Nog even wat eten en terug naar het hotel. Waar we ongeveer om 21:00 uur aankwamen alles weer strekken, even snel sociale media bijwerken. Alles onder de oplader en naar het terras.

- 354,8 km
- 5:49 uur gereden
- Heenreis
- Vrijdag avondrit

Dag 2

9:00 uur aan het ontbijt, 10 uur rijden met een volle buik. Het ontbijt was simpel, een reuze croissant, half stokbrood, mega chocolade broodje en een puddinkje. Vandaag stond er een route op de planning met HEEEEL veel bochten. Waar we wel heel de dag zoet mee zouden zijn. Eerste gedeelte begon al meteen goed: veel bochten, kleine wegen, hoofdwegen, klimmen en weer dalen. Door een prachtige landschap. En natuurlijk: haardspelt bochten.

Zelf had ik nog nooit een haardspeld bocht genomen. Jullie kennen allemaal mijn halve draai die meer hoeken bevat dan een 8 hoek. Dus dat ging leuk worden. Maar ja we doen het gewoon. Het ging af en toe goed, mooie bochten en soms leek het nergens op. Moet er toch meer op oefenen na zo'n 500 bochten en een x aantal haarspeldjes genomen te hebben ging het steeds beter.

Rond 14:00 begon de tank van de motor en van mij aardig leeg te raken. Het wordt dus tijd om te stoppen, maar zoveel kwamen we niet tegen. Gelukkig kwamen we naar een 15 a 20 minuten rijden een tankstation tegen. Tanken in Luxemburg, waar het nog gewoon leuk is om te tanken, is iets meer dan een euro per liter. Snel op de navigatie kijken of we wat eten konden vinden. En ja hoor het dorpje verderop had veel eet tentjes. Op de parkeerplek stonden eigelijk alleen maar motors dus dat kwam goed.

Reisverslag Ardenne 2016
Op naar de laatste 150 km van de route, na ongeveer nog 100 km met bochtjes was ik er eigelijk al klaar mee. Alles begon zeer te doen en wist niet meer hoe ik moest gaan zitten. De route was op dat gedeelte ook een beetje saai of het kwam doordat ik er geen zin meer in had. Want eigelijk was heel de route het zelfde: bochtjes maken. Maar gelukkig kwamen we snel wat tegen om te drinken.

De laatste 50km was ik weer opgeladen en het ging weer goed. Hier kwamen we een combinatie van haarspelden tegen. Op een klein weggetje naar boven. Was heel leuk om te doen, wilde nog een foto maken maar we konden niet echt ergens goed stoppen. Aangekomen bij het einde van de route gingen we nog even snel een frietje halen en terug naar het hotel. Waar we rond 20:00 uur aankwamen. Nu hadden we besloten om de ketting in te spayen voor dat we hem gingen stallen, kon het toch wat beter intrekken.

- 344,3 km
- 6:09 uur gereden
- Zaterdag rit

Dag 3

9:00 uur weer aan het ontbijt, deze keer wat minder fit als de voorgaande dagen. De biertjes hadden zijn tol geëist of was het die Grand marnier die we van het huis kregen als we hem op de kamer op dronken. Ik weet het niet, maar gelukkig helpt een mega croissant en bak thee tegen een kater. Nog even de tas inpakken, uitchecken en de reis kon richting huis, met klein ommetje langs Luxemburg om nog 1 keer te gaan tanken. Want ja 1,25 is gewoon belachelijk duur ineens.

Uitchecken blijft toch altijd een verrassing, heel het weekend alles op de kamer laten schrijven en we hadden toch wel wat speciaal biertjes op. Maar ook dit viel alles mee, 35 euro voor 2 personen.

Daar gingen we weer over de snelweg naar Maastricht, om er daar af te gaan om binnendoor verder te toeren. Begin van de route vond ik niet, veel was erg druk met fietsers en verkeer. Na het middag eten werd het leuker. Natuurlijk kon het weekend niet zonder te stoppen bij onze favoriete plek herberg in den bockenreyder, voor een heerlijke uitsmijter. Vanaf daar was het nog ongeveer 50km naar huis. Mijn kont had het al lang opgegeven, wist niet meer hoe ik moest gaan zitten. Thuis ben ik op 3 kussentjes gaan zitten, met mijn bennen omhoog, in mijn onderpak in de tuin. Het waren langen dagen op de motor, maar een zeer geslaagd weekend.

- 374,4 km
- 6:20 uur gereden
- Terugreis

Discussie puntjes, beginners fouten en ideeën bus.

Onderweg hebben we vaak de discussie gehad welk navigatie systeem het nu juist deed. De TomTom die ons soms anders stuurde dan de track aangaf. Of de Garmin die ons gewoon precies over de track heen navigeerde. Waar ze vooral van elkaar afweken was bij zandpaden of wegen waar iets mee aan de hand was: eenrichtingverkeer of algemeen verbod om daar te rijden. Vaak stond er wat in het Duits of Frans onder het bord wat ik niet helemaal snapte of laat maar rustig zeggen helemaal niks van snapte. Ik kan Frans Duits perfect mee zingen naar wat biertjes, maar me verstaanbaar maken of lezen ho maar.

De discussie is nog door geen partij gewonnen. Eigelijk moet je bij het plannen van je route al meldingen krijgen, dat je onderweg dit soort dingen tegen komt. Maar dit zal wel nooit lukken omdat je er altijd tegen aan loopt dat situaties veranderen en je kaart materiaal nog niet is aangepast. Wij negeren de borden gewoon en doen net of we lomp zijn.

Ondanks dat we dachten dat we redelijk goed voorbereid op pad waren gegaan, motors hadden net een kleine beurt gehad, nieuwe achterband er op en kettingspray bij, waren er natuurlijk nog wat verbeter puntjes. Zo hadden we niks qua regen kleding bij, gelukkig niet nodig gehad maar je weet maar nooit. Ook werden we getipt op een banden reparatie setje. Dit kan inderdaad ook erg handig zijn. Lek rijden kan natuurlijk altijd of iets in je band krijgen.

Het volgende weekend staat nog niet gepland, maar het smaakt naar meer.