Twee wielen, een frame en een stuur

Twee wielen, een frame en een stuur

Eerste gast blog van Remco Broek

Mijn zoon van 9 jaar heeft vandaag op school een toets over techniek met als hoofdonderwerp de fiets. Wat in 1817 begon met de eerste loopfiets, niets meer dan twee wielen, een frame en en een stuur, is uitgegroeid tot een vrijetijdsproduct in ontelbare varianten. Met elektrische trapondersteuning, 28 versnellingen, voorvering, fietsnavigatie, automatische led verlichting en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Met de motorfiets is het niet veel anders vergaan. De eerste motorfietsen waren niet meer dan een fiets met een motor in het frame. Nu rijden we rond op apparaten met vermogens waar de meeste middenklasse automobilist jaloers op zijn. Zeker de laatste 10 jaar gaan de ontwikkelingen in motorland in een razend tempo. Hierdoor vraag ik mijzelf de laatste tijd wel eens af of ik mijn motor niet is een keer moet inruilen voor iets nieuws? Maar wat dan? Een FJR, een GS of zo'n nieuwe Africa Twin. Keuze genoeg.

Mijn huidige "brommer", een Honda Pan European uit 2002, is al bijna ouderwets als je naar de huidige motoren kijkt. Ja, hij heeft ABS, een Dual Combined Brakesystem, 125PK onder de kont en rijdt na een kleine 114.000km nog steeds probleemloos. Maar vergelijk ik hem met de huidige generatie motoren dan komt hij er bekaaid vanaf. Torque Control System, ABS, systemen waar het gedrag van de complete motor mee aan te passen is en zelfs standaard een USB aansluiting! Ja het wordt nu toch echt tijd voor wat anders. Of toch niet... Is het niet een beetje raar om op een motorfiets te rijden die, als de elektronica hem niet in bedwang houdt, voor de doorsnee motorrijder niet meer "te temmen" is?

Twee wielen, een frame en een stuur

Heb ik al die systemen nodig om van het motorrijden te genieten? Iedere dag rijdt ik door weer en wind overal fluitend naar toe. Geniet ik met volle teugen van het rijden, van de motor, en het landschap. De blikken van medelijden en/of waardering van sommige automobilisten als ik ze bij min 3 graden of een plensbui inhaal toveren nog steeds een grote glimlach op mijn gezicht. Ik heb mijn beslissing genomen. Niks nieuwe motor! Ik blijf lekker doorrijden op mijn 14 jaar oude Pan European. Volgende week laat ik hem weer even lekker vertroetelen bij TEC Motors in Zuidland en ga ik er weer vele kilometers op weg tuffen.

Misschien moet ik er toch maar gelijk is een navigatiesysteem op laten zetten.......
De volgende keer: Buutegeweun riejen over Flakkee & d'n overkant.

Auteur: Remco Broek

Related Posts